Op weg naar 5 jaar Wind in de zeilen

Uitvoeringsregisseur Siebe Riedstra publiceert vandaag de negende voortgangsrapportage van het pakket Wind in de zeilen (Wiz). In de tweede helft van 2024 zijn mooie resultaten bereikt. De stuurgroep van Wiz heeft besloten om de projecten Strategisch Kenniscentrum Ondermijning en Delta Climate Center als afgerond te verklaren, hier zal nog wel monitoring op plaatsvinden. Bij de projecten Kenniswerf, Slimme Mobiliteit en Huisartsen en Physician Assistants is juist meer tijd uitgetrokken om de tot nu toe gepleegde inzet tot volle wasdom te zien komen.

SG Vincent Roozen kijkt vanaf de HZ-toren uit over Zeeland

Behaalde resultaten

Grote projecten kosten tijd, zo ook de bouw van het Justitieel Complex Vlissingen. Daarom is het extra mooi dat met de gunning van het ontwerp, de bouw en het onderhoud van het Justitieel Complex Vlissingen (JCV) aan een bouwconsortium, in 2024 een belangrijke mijlpaal is bereikt. De aanbestedingsfase is afgerond en de ontwerpfase is gestart. Op de locatie hebben de afgelopen periode saneringswerkzaamheden plaatsgevonden en in 2025 zal gestart worden met de bouw van de eerste bruggen.


De opstartfase (‘23-‘25) van het Delta Climate Center (DCC) verloopt voorspoedig. De stichting DCC is op 21 juni 2024 officieel opgericht. Vier hoogleraren, drie practoren en twee tenure trackers zijn aangesteld. Het eerste icoonproject Delta Proteïn is gestart, twee andere icoonprojecten, Flexibel Deltas en Propelling Circular Economy, starten eind 2024. Alle ontwikkelingen rondom het DCC hebben geleid tot het besluit van de stuurgroep Wiz dat het project Oprichting DCC is afgerond. Via verantwoording van subsidies en monitoring zal het nog wel aandachtig gevolgd worden.


De stuurgroep Wiz heeft ook besloten om het project Strategisch Kenniscentrum Ondermijning af te ronden nu de fase van uitvoering is aangebroken. Er wordt net als bij de afronding van het DCC nog wel gelet op de uitvoering van eerder gemaakte afspraken.

Blik op de toekomst

Andere ontwikkelingen hebben en houden de aandacht. Bij de Kenniswerf speelt een complex verwervingsproces met een onzeker tijdsverloop. Bij Slimme Mobiliteit is meer tijd nodig om kansrijke projecten voor te bereiden voor de toegang tot Europese subsidies. Ook is begin oktober 2024 bekend geworden dat in 2028 of 2029 tussen de drie en vier maanden geen reizigersverkeer mogelijk is tussen Vlissingen en Goes. Het baanvak is aangewezen als proefbaanvak voor ERTMS (de Europese standaard voor treinbeveiliging). Er is een maatregelenpakket opgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de regio om de hinder voor de reiziger tot een minimum te beperken. Team Riedstra zal de uitvoering hiervan nauwlettend volgen in relatie tot de projecten van Wind in de zeilen.


Nu het compensatiepakket Wiz bijna vijf jaar loopt, wordt een nieuwe fase gestart. Deze zal zich minder richten op de aansturing en bewaking en meer op monitoring van de projecten. Door HZ Kenniscentrum Zeeuws Samenleving is een voorstel voor een monitoringsplan opgesteld met bijbehorende indicatoren. Na bespreking met betrokken partijen zal dit plan in voorjaar 2025 worden voorgelegd aan de stuurgroep Wiz. Daarnaast volgt medio 2025 een voorstel vanuit Team Riedstra over de nieuwe invulling van betrokkenheid van de diverse partijen bij de projecten.

Lees hier de volledige negende voortgangsrapportage van Wind in de zeilen.